fredag 16 mars 2012

Psykisk ohälsa: Att sälja mot en känsla

Efter att jag nu för tredje gången sett reklamen för Dettol 'No Touch' handtvålssystem, så har min syn på det stabiliserats. De utnyttjar psykisk ohälsa och spelar helt och hållet på människors rädsla.

Kortfattad beskrivning av produkten: tvål kommer ur en pump när det kommer händer framför den. Man slipper alltså trycka fram tvålen själv.

Kortfattat säljs produkten som: Ett fantastiskt sätt att bry sig om din familj och i synnerhet dina barn, eftersom de slipper hundratals farliga bakterier som annars samlar sig på tvålpumpen. [underförstått: köper du den inte, utsätter du dina barn för all världens farliga bakterier].


En rationell person förstår sannolikt att efter att man rört vid tvålpumpen, så kommer man några sekunder senare att tvätta av sig alla de bakterier man nyss fick på handen. Den gör alltså ingen som helst direkt skillnad för din fysiska hälsa. Men tanke och känsla kan säga två helt olika saker, även i en sån här simpel fråga. Bruce Schneier körde 2010 en fantastiskt bra TED talks presentation där han redde ut skillnaden mellan intellektet, känslan och verkligheten. Har du inte sett den rekommenderar jag mycket varmt att gå in här och se "The Security Mirage".

Jag är inte emot att man säljer känslor. Emellanåt köper jag själv känslor. Ett exempel på hur känslor säljs är hur olika produkter paketeras och marknadsförs för att ge kunden en känsla av exklusivitet och lyx. Det är ok, jag förstår vad jag betalar för och är med på det. Men i det här fallet tycker jag man gått över gränsen, inte minst sedan jag igår såg en serie där några människor med OCD genomgår intensivbehandling.

Dettol utnyttjar folks psykiska ohälsa. Det som säljs hjälper inte personen som köper, jag tror snarare att den förstärker ohälsan. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar